Årets utdelningar når över 16000 kronor

 

Utdelningarna ökade trots årets börskrasch

I år når min utdelningsportfölj över 16000 kronor i utdelning.

Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle nå över 15000 i början på året. Eftersom jag inte investerat mina pengar speciellt länge har jag inte mycket historik att utgå ifrån.

Den enda tidigare historik jag har är från förra året vilket var det första som jag seriöst satsade på att investera i aktier. Det innebär att jag började på 0 i Januari 2021. Och i år, 2022, så har jag fortsatt med samma fokus, att investera i företag som har en stabil utdelningspolicy.

Jag har som alla andra haft en hel del aktier vars kurser gått ner många procent. Tack vare mina utdelningar har jag behållt mitt fokus på att fortsätta investera. Jag har dessutom aktier i väldigt många bolag, över 200 stycken, och har inte drabbats hårt av att enskilda aktier fallit mycket.

Satsningar inför nästa år

Jag ser fram emot nästa år och kommer fortsatt att sätta in pengar i aktier med fokus på utdelningar.

Jag kommer att försöka att undvika att satsa för mycket inom fastigheter och finans delen som har blivit väldigt stor i min portfölj. Portföljen behöver viktas om branchmässigt så att den inte är så koncentrerad på fastigheter.



Jag har däremot inga tankar på att minska antalet innehav i portföljen. Snarare tvärtom. För jag ser det inte som en nackdel att mina portfölj allt mer liknar en indexfond.

Jag älskar när utdelningarna haglar in!

Kommentarer