Ny ETF till portföljen, försäljning av trogen månadsutdelare

2023 har varit tungt

Efter ett tungt 2023 med en aktieportfölj med stor vikt av fastighetsbolag är det dags att ändra om lite grann. Fastighetssektorn har en tung period just nu och jag tror att den kommer fortsätta hela året innan eventuell bättring är att vänta. Jag har mig själv att skylla men har fortsatt gott förtroende för fastigheter som investering.

Mitt ISK med svenska innehav ligger på minus -8%. Som tur är ligger min KF (kapitalförsäkring) positivt på + 7% där jag har alla utländska innehav och då är kapitalförsäkringen ändå dubbelt så stor värdemässigt jämfört med mitt ISK.

Hitta en ETF indexfond för Europa

Just nu går jag igenom ETF-listan hos Avanza då jag letar efter fonder för att investera i en indexfond inom Europa. Jag känner att min portfölj har för stor vikt av USA och Sverige just nu. Det är dags att stuva om lite och få in lite fler indexfonder från europa och globalt.

Det skulle vara trevligt med en fond som har en utdelning över 3% och med innehav i hela Europa inklusive Storbritannien.



Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF EUR D

Efter en hel del sökande hittade jag Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF EUR D som delar ut varje kvartal. Fondens direktavkastning ligger på 3% just nu och utdelningen betalas ut i Mars, Juni, September och December.

Det är en indexfond som följer FTSE Developed Europe index och för tillfället har fonden 563 olika innehav. Kostnad per år ligger på 0,10% vilket är ganska normalt hos en ETF index fond.

Länk till information om fonden Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF EUR D hos JustETF

Försäljning av Transalta Renewable

Jag sålde tyvärr av Transalta Renewables direkt idag då jag hörde att de ska gå samman med "moderbolaget" Transalta. Det innebär främst att de aktier jag äger kommer att bytas ut 1-1 i Transalta eller att jag erbjuds sälja dem för 13 USD. Kursen idag låg på 13 USD så jag sålde dem direkt. Transaltas kurs låg på 12,57 USD.

Det är synd då jag hade förhoppningar att Transalta Renewable skulle växa och fortsätta med sin månadsutdelning i många år framöver. Jag får se mig om efter andra alternativ. Men för tillfället kan pengarna istället samlas i indexfonder i väntan på bättre tider.

Dagens inköp

Eftersom jag sålda Transalta Renewables kunde jag köpa en till aktie i Novo Nordisk, några andelar i iShares MSCI World SRI UCITS ETF USD samt Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF EUR D

Efter dagens övning har jag följande ETFer på min kapitalförsäkring:

  • Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD Dis
  • Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF EUR
  • iShares MSCI World SRI UCITS ETF USD D
  • iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD Dist
  • Xtrackers USD High Yield Corporate Bond UCITS ETF USD 1D

Utdelningar är viktigt för mig

Som ni ser bara utdelande ETF fonder vilket jag föredrar då jag själv kan placera utdelningarna efter behag utan att behöva sälja av andelar av fonderna.

Jag har märkt att det är otroligt påfrestande för mig att ha en fond eller aktie som inte delar ut, särskilt jobbigt är det när fonden/aktiens kurs har gått ner sedan köpet. Utdelningen hjälper mig att stå ut i dåliga tider.

Det känns ju riktigt bra att kunna ha fonder med tillväxt som samtidigt delar ut pengar.

Externa länkar


Kommentarer