9 stycken super aktier med momentum

9 super aktier

På mitt Avanza konto har jag rätt många bevakningslistor. Så jag tänkte att jag skulle plocka ut de bästa bolagen ur listorna och sätta in dem i en egen "superlista" för att se hur bra det skulle kunna ha gått med en koncentrerad portfölj av de bästa bolagen.

Det visade sig vara en riktigt bra idé. Bolagen har tillsammans en utveckling på 304% de sista 5 åren. Jag hoppas att de kan ge dig en idé på ett nytt bolag eller namn som du missat eller vill undersöka djupare.

Så här har jag samlat nio aktier som har haft ett enormt momentum de sista 5 åren och vi kan hoppas att de kommer att ha det framöver.

Historisk utveckling

  • 5 år = 304%
  • 3 år = 182%
  • 1 år = 59%
  • iår = 23%
  • 6 månader = 44%
  • 3 månader = 29%
  • 1 månad = 12%
  • 1 vecka = 5,7%

Diversifiering och värde


Dessa aktier är verksamma i helt olika brancher. Här finns verkstad, sjöfart, halvledare, försäljning, militärindustri, medicin, mode, it-hårdvara samt servicetjänster.

Direktavkastningen på dessa som grupp ligger på 1,25% vilket är relativt bra med tanke på att det är stor chans till en fin tillväxt på samtliga bolag. Utdelningen kommer sannolikt att öka i samtliga bolag närmaste tiden men det gäller ju självklart att kunna gå in i bolaget vid en bra tidpunkt.

P/E talet på de nio bolagen tillsammans hamnar på 36,9. Är framtidsutsikterna så pass bra att detta pris är värt att betala? Kanske, kanske inte. Om jag ser på historiken skulle jag tro att P/E talet borde vara ännu högre men historik är inte framtid.

Lista över bolagen

  • ASML Holding NV
  • Costco Wholesale
  • Dell Technologies C
  • Golden Ocean Group
  • Hermes International
  • Munters Group
  • Novo Nordisk B
  • Rheinmetall AG
  • W. W. Grainger

Exceptionellt bra blandning

På mitt konto har jag bara ett fåtal av bolagen. Novo Nordisk är ett bolag jag köpte aktier i trots att jag vid tillfället tyckte att aktien var dyr. Men ju längre jag äger den desto billigare visade den sig vara.

Jag är faktiskt förvånad över att det blev en sådan bra blandning av olika sorters bolag samt att förutsättningarna för fortsatt tillväxt ser väldigt bra ut. Jag kommer absolut att hålla koll på dessa bolag och se hur de utvecklar sig framöver och kanske vid något bra tillfälle kunna köpa in sig i fler av dem. Förhoppningsvis kanske de har en liten dipp på grund av en missad förväntning vid rapporttillfällen.

Kommentarer