Sålde alla Akelius Residential Properties D aktier.

Picture of a game of monopoly


Akelius Residential Properties D

 Idag sålde jag alla D-aktier jag hade i Akelius Residential Properties av rädsla att kursen kommer att sjunka på grund av Roger Akelius upprepade köp. Förmodligen kommer han att köpa upp samtliga D-aktierna som han sagt i en intervju med Affärsvärlden. Se länk längst ner.

Jag sålde aktierna med en kurs förlust på 6,5%. Under det år jag har ägt aktien har jag ändå fått utdelning på en cirka 6% direktavkastning, så det slutade nog varken på plus eller minus.

Kursrörelser

Jag tror inte kursen kommer stiga på grund av Roger Akelius köp. Vad jag antar är att kursen kommer att sjunka när fler och fler dumpar aktierna fortare än kvickt. Jag tror att Roger menar allvar med att köpa upp samtliga aktier. Han brukar mena allvar när han uttalar sig.

En stabil utdelningsaktie

Jag hade köpt D-aktierna för att erhålla utdelningen från ett stabilt fastighetsbolag över tid som äger bostäder i flera större metropoler. Direktavkastningen låg på strax över 6%. Det är synd att aktien försvinner ifrån börsen men jag tänker inte ta risken att behålla denna. Framtiden verkar oviss för aktien även om bolaget går bra.

Lite information om D-aktien

Det finns totalt 220 000 000 stycken D-aktier i Akelius Residential Properties. D-aktien representerar 3,63% av det totala antalet aktier i bolaget.

7,5% av D-aktierna köptes upp 2023

Under 2023 köpte ett bolag vid namn Akelius Apartments Ltd, majoritéts ägaren av bolaget, D-aktier för 25 miljoner EUR. Det motsvarar ungefär 16,3 miljoner aktier och 7,5% av samtliga D-aktier. Det är alltså ett pågående projekt att köpa upp alla D-aktier vilket Roger Akelius också påstår.

Under 2024 kommer det delas ut 22 miljoner EURO till dessa vilket resulterar i 0,10 EUR per aktie. Antagligen 0,025 EUR vid fyra tillfällen.

Roger Akelius, Monopoly Guy

Så länge Roger Akelius har sina infall hit och dit verkar det hela osäkert så det var lika bra att sälja dem snarast möjligt. Jag sålde också av mina Castellum så snart jag hörde att Akelius ville slopa utdelningen. En åtgärd som säkerligen har räddat bolaget, men om utdelningen återupptas senare går det alltid att haka på då om inte Roger har hittat på något annat med företaget.

Det finns många fler bolag, särskilt fastighetsbolag som börjar bli spännande nu. Kanske är det ändå bäst att undvika de bolag som Roger Akelius är intresserad av.

Men det är klart att han får göra så om han vill. Börsen är ändå bara ett stort monopolspel. Det gäller att göra de drag som man tror fungerar bäst. Jag väljer härmed att slå tärning och gå vidare till en annan gata. Akelius kan få ha sina gator för sig själv och jag hoppas att min pjäs inte hamnar där.

Till nyheten 2024-02-27 om Akelius köp i bolaget hos DI.

Till nyheten 2023-08-24 om att Akelius vill köpa ut alla D-aktier i bolaget hos Affärsvärlden.

Till bolagets hemsida.

Kommentarer