Byte av fonder i premiepensionen.

 Jag tycker det är spännande att kontrollera hur det går för min premiepension. Det är ju något av en låst del av pensionen som blir lite som den blir. Det går inte att flytta dessa pengar till något annat konto. Så varför inte försöka göra det bästa utav den och maximera avkastningen.



Jag hade fem fonder under 2023 och en värdeutveckling på 15%

Jag hade följande fonder:

  • Blackrock World Technology A2 (23%)
  • Handelsbanken Hållbar Energi A1 (14%)
  • Spiltan Aktiefond Småland (18%)
  • Spiltan Globalfond Investmentbolag (26%)
  • Öhman Global Growth A (19%)

Tappat momentum

Från årets början, alltså januari och februari har värdeutvecklingen varit 5,6%. Jag tycker det är relativt lågt med tanke på hur bra börsen gått. Så jag kollade över de olika fonderna. Handelsbanken Hållbar Energi har verkligen tappat momentum de sista två åren. Utan den hade värdeutvecklingen varit betydligt bättre.
Spiltan Aktiefond Småland har väldigt många fina mindre bolag som jag tror på under året så den har stor potential att bli riktigt bra framöver men har inte lyckats komma igång riktigt ännu.

Minskar ner till fyra fonder

Efter lite funderande kom jag fram till att minska ner till fyra fonder. Jag kunde inte minska till färre eftersom jag gillar de som jag har. Det hade varit enklast att bara ha en fond. Men det är svårt att ta bort dem som man faktiskt gillar och tror på.
Handelsbanken Hållbar Energi tar jag bort medan de andra får lite mer i värde efter detta. Jag tror det blir bra och hoppas på succé i de två Spiltan fonderna under året som kommer.

Teknikfond

Jag tycker att en teknikfond är bra i premiepensionen. De har lite mer risk och det kan man kosta på sig här för att försöka skapa en högre avkastning. Blackrocks teknikfond ser jag som ganska riskabel just nu med tanke på hur mycket tekniksektorn och de stora amerikanska teknikjätterna dragit upp börsen. Men den får vara kvar så får vi se hur det går ändå.

Jag har Swedbank Robur Technology på ett av mina tjänstepensions konton därför väljer jag bord den här. Den har ju visat sig vara överlägsen alla andra fonder under en lång tid. Nu i dagarna byter fonden förvaltare då Kristofer Barrett lämnar Swedbank för ett nytt arbete i London. Så kanske utsikterna i fonden också ser annorlunda ut framöver. Vem vet?

Ny fördelning

Fördelning blir följande:
  • Blackrock World Technology A2 (30%)
  • Spiltan Aktiefond Småland (20%)
  • Spiltan Globalfond Investmentbolag (30%)
  • Öhman Global Growth (20%)
Jag ser fram emot ett spännande 2024 och hoppas komma över förra årets 15% i avkastning på premiepensionen. Nu ska jag försöka hålla fingrarna i styr och inte byta fonder fler gånger under året.

Gå in på Pensionsmyndigheten du också för att kontrollera eller byta fonder. Det är gratis. Om du vill få en bra överblick över hela din pension ska du gå in på minPension.se.

Kommentarer