Nytt sparande i Savelend

 I år bestämde jag mig för att öppna ett sparande i Savelend. Plattformen där du kan låna och spara i krediter bland annat.

Nytt konto hos Savelend

Jag ville testa om det fungerar bra och om det passar mig. Så jag skapade ett konto och satte in 5000 kronor som startbelopp. Det tog någon månad innan hela beloppet var investerat. Jag satte också upp en mindre automatisk transaktion till kontot varje månad på 250 kronor.

Sparandet hos Savelend kompletterar mina andra sparanden hos Länsförsäkringar, Avanza och Nordnet. Hos Savelend investeras mina pengar automatiskt enligt en strategi som jag har väljer. Det gick att välja på Balanserad, Yield och Frihet. Jag valde Yield som har ett mål på en avkastning på 8-10% per år. Jag tänkte utvärdera den om ett år eller så få se om jag behåller den eller prövar någon av de andra.

Tanken är ju att detta ska vara litet av ett självspelande piano.

Så här har Savelends Yield strategi fördelat mina investerade pengar


De investerade beloppen har fördelats på följande kategorier
  • Konsumentkrediter
  • Företagskrediter
  • Fastighetsprojekt
  • Inkassoportföljer
  • Hyresprojekt

Automatisk investering och fastighetsprojekt lockar

Vad som först och främst lockade mig var deras automatiska investeringsfunktion och strategi. Det är spännande att se hur bra den fördelar ut och om det blir den avkastning de utlovade. Sen tycker jag det är väldigt spännande att pengarna investeras i fastighetsprojekt och hyresprojekt. Det hade jag inte räknat med men ser det som väldigt positivt.
Det finns också möjlighet på plattform att aktivt investera direkt i specifika fastighetsprojekt ungefär som hos Tessin. Det kommer nog jag att göra längre fram om jag får ihop ett större belopp på kontot.

Passar den långsiktiga spararen

Det är för tidigt ännu att utvärdera om det fungerar som utlovat och om avkastning blir rimlig då det bara har gått två månader sedan start. Min investerade andel av pengarna har först nu i dagarna nått 90%. Att spara hos Savelend måste ses som ett väldigt långsiktigt sparande och inget ställe du kan förvänta dig snabba rörelser vare sig upp eller ner. Söker du snabba rörelser då ska du se dig om efter fonder eller aktier istället.

Savelend är tråkigt och enkelt eftersom det inte händer så mycket. Men om man är intresserad och tror på att krediter och fastigheter ger avkastning över tid är det här en intressant och bra plattform. Fastighetsprojekten kan ge en extra "edge" på sparandet här.

Kommentarer